Strefy
funkcjonalno-użytkowe miasta Olecko"
W mieście Olecko dla potrzeb polityki
przestrzennej można wyróżnić 6 obszarów-stref. Potencjalne kierunki zagospodarowania
przestrzennego poszczególnych obszarów są zróżnicowane w związku z odmiennymi
uwarunkowaniami rozwoju i możliwościami zagospodarowania.
W wyniku prowadzonej analizy na warsztatach i
wizji terenowej w mieście Olecko wyodrębniono następujące strefy polityki
przestrzennej:
-
Strefa A - obejmująca swym obszarem swoiste historyczne
centrum miasta w skład, którego wchodzi teren Placu Wolności i terenów przyległych.
Aktualnie strefa A stanowi historyczny obszar o funkcji mieszkaniowo-usługowej.
-
Strefa B - obejmująca swym obszarem fragment miasta
stanowiący "otulinę" obszaru centralnego - Placu Wolności - ta część strefy
B stanowi obszar o funkcji mieszkaniowo-usługowej, a także pełni funkcje
społeczno-kulturalne. Strefa B obejmuje również swym obszarem południową część
miasta. Obecnie strefa B stanowi obszar o funkcji zabudowy wielorodzinnej (Osiedla
Siejnik, Lesk i Osiedla XXX-Lecia).-
Strefa C - obejmująca swym obszarem fragmenty miasta
stanowiące zaplecze sportowo-rekreacyjne dla strefy D. Aktualnie jest to obszar o funkcji
turystyczno-rekreacyjnej, a także kulturalnej.-
Strefa D - obejmująca swym obszarem fragment miasta wraz z
jeziorem. Obecnie strefa D stanowi obszar o funkcji usługowej i turystycznej, z terenami
zielonymi położonymi w najbliższym otoczeniu jeziora Oleckie Wielkie.-
Strefa E - obejmująca swym obszarem południowo-wschodnią
część miasta, a także obszar położony przy drodze Olecko-Augustów. Obecnie strefa E
stanowi obszar działalności gospodarczej - tereny aktywności gospodarczej.-
Strefa F - obejmująca swym obszarem północno-zachodnią
część miasta. Obecnie w granice strefy F wchodzą tereny rolno - przemysłowe, wraz z
terenami potencjalnego dalszego rozwoju miasta w sektorze gospodarczo - przemysłowym.
Rys. 4 "Strefy
funkcjonalno-użytkowe miasta Olecko".
Propozycje zmian kierunków zagospodarowania
przestrzennego w poszczególnych strefach:
Strefa A obejmuje obszar Rynku - Plac
Wolności wraz z otaczającym go historycznym układem urbanistycznym.
Teren oznaczony jako strefa A to teren zabudowy
mieszkalnej wielorodzinnej i usługowej. Na terenie Placu obiektami okresowym są sezonowe
ogródki handlowe o przekroju wielobranżowym.
Dokonana analiza strefy A pod względem
przestrzennym, społecznym i gospodarczym uwidacznia następujące szanse i problemy:
Szanse:
-
pozyskanie środków pomocowych z UE;
-
powstanie społecznych grup wsparcia;
-
rozwój sektora kultury;
-
aktywność organizacji pozarządowych;
-
zwarta zabudowa;
-
realizację zadań z zakresu ochrony
dziedzictwa kulturowego
Problemy:
-
zły stan infrastruktury komunikacyjnej;
-
niska liczba punktów handlowo-usługowych;
-
brak odpowiednich programów wsparcia;
-
brak przystosowania obiektów użyteczności publicznej do potrzeb
osób niepełnosprawnych;
-
brak programu bezpieczne centrum;
-
zdegradowane obszary terenów zielonych.
Obszar Placu Wolności należy uznać za obszar
zdegradowany. Bezpośredni wpływ na zaistniałą sytuację miały poniższe czynniki:
zniszczone ciągi komunikacyjne, brak poczucia bezpieczeństwa (system oświetlenia, brak
monitoringu), zdegradowane obszary zielone, brak obiektów małej architektury
odzwierciedlających wartość historyczną i kulturową miasta. Brak odpowiedniej oferty
handlowej, a także brak zapewnionego bezpieczeństwa społeczności lokalnej wpływa na
negatywną ocenę obecnego stanu zagospodarowania punktu centralnego miasta.
W strefie A, tworzącej jądro systemu miejskiego
należy przede wszystkim zadbać o ochronę historycznych struktur przestrzennych. Należy
podnieść znaczenie centralnego punktu miasta w rejonie rynku tworząc możliwości
rozwoju nowych usług, punktów handlowych i gastronomicznych. Należy przywrócić
funkcję jaką rynek spełniał w przeszłości (centrum kulturalne, handlowo
-usługowe, miejsce integracji społecznej) poprzez renowację istniejącej zabudowy
(modernizacja, porządkowanie i uzupełnienie zabudowy istniejącego układu
przestrzennego), terenów zielonych i przyrzecznych (zagospodarowanie obszarów zielonych
poprzez opracowanie koncepcji zagospodarowania terenu - stworzenie miejsc codziennego
wypoczynku , obiektów małej architektury w celu przystosowania terenu do potrzeb
lokalnej społeczności oraz turystów). Odnowienie punktu centralnego miasta doprowadzi
do ożywienia centrum i stworzenia charakterystycznego obszaru, który stanie się
miejscem spotkań, imprez kulturalnych i odwiedzin przez potencjalnych turystów i dlatego
zadania określone w strefie A winne być realizowane w pierwszej kolejności jako zadania
priorytetowe.
Przy realizacji zadań z Lokalnego Programu
Rewitalizacji należy pamiętać o zasadzie kształtowania przestrzeni przy zachowaniu
ładu przestrzennego i architektonicznego.
W strefie A powinny być realizowane projekty o
charakterze ochronny dziedzictwa kulturowego, projekty kulturalne i społeczne, a także
projekty o charakterze handlowo-usługowym, tworzące nowe miejsca pracy.
Strefa A powinna stać się obszarem codziennych
spotkań mieszkańców Olecka, dlatego również należy zadbać o bezpieczeństwo
publiczne w centrum miasta. Poprawienie systemu oświetlenia oraz monitoring wizyjny są
niewątpliwie ważnymi zadaniami do zrealizowania podczas rewitalizacji tego obszaru.
Strefa B
Strefa B jest strefą obejmującą swym
obszarem fragment miasta stanowiący "otulinę" obszaru centralnego - Placu
Wolności. Aktualnie strefa B stanowi obszar o funkcji mieszkaniowo-usługowej, a także
pełni funkcje społeczno-kulturalne.
Strefa B to również obszar o charakterze czysto
mieszkaniowym. W strefie B należy zachować obecną funkcję zagospodarowania
przestrzennego. Należy pamiętać, aby kolejne budynki mieszkaniowe miały zachowaną
podobną formę przestrzenną w celu zapewnienia ładu przestrzennego osiedli
mieszkaniowych.
Dokonana analiza strefy B pod względem
przestrzennym, społecznym i gospodarczym uwidacznia następujące szanse i problemy:
Szanse:
-
pozyskanie środków pomocowych z UE;
-
dobrze rozwinięta siec handlu i usług;
-
rozwój sektora edukacyjnego;
-
dostosowanie poziomu kształcenia do potrzeb lokalnego rynku pracy
- przeciwdziałanie bezrobociu;
-
stworzenie osiedlowych punktów wsparcia;
-
stworzenie osiedlowych świetlic młodzieżowych;
-
aktywność organizacji pozarządowych w celu wsparcia lokalnej
społeczności oraz
-
organizacji kursów podwyższających kwalifikację.
Problemy:
-
zły stan infrastruktury komunikacyjnej;
-
niski poziom infrastruktury kulturalnej;
-
brak przystosowania obiektów użyteczności publicznej do potrzeb
osób niepełnosprawnych;
-
zdegradowane obszary przy rzece Lega;
-
niewystarczająca promocja kulturalna miasta;
-
brak ośrodków spokojnej starości;
-
brak odpowiednich programów "bezpieczne osiedle";
-
bezrobocie;
-
wzrost patologii społecznych.
W strefie B należy zauważyć przede wszystkim
degradacje terenów zielonych oraz terenów nadbrzeżnych rzeki Lega. Strefa B to obszar,
który dzięki swojemu położeniu bezpośrednio oddziałuje na strefę A.
W strefie B znajduje się dużo placówek
edukacyjnych, których aktualny stan techniczny należy uznać za zdegradowany.
Wyposażenie ośrodków edukacyjnych i oferta nauczania powinna ulec zmianie, aby zapobiec
kształceniu młodego pokolenia, które stanie się pokoleniem bezrobotnych.
Infrastruktura komunikacyjna (ulice, ciągi
piesze) wymagają renowacji. Przy odpowiednim poziomie infrastruktury komunikacyjnej i
technicznej strefa B może stać się strefą świadczącą szeroko pojęte usługi.
Strefa B powinna zostać również objęta
programem monitoringu, aby zapewnić mieszkańcom i potencjalnym turystom bezpieczeństwo.
Przy realizacji projektu rewitalizacji należy
wspierać projekty dotyczące istniejących zabudowań, a także tworzenie nowych lokali
mieszkalnych. Przy rozbudowie systemu mieszkalnictwa na terenie Olecka należy pamiętać
również o przeznaczeniu terenów pod rozwijającą się formę budownictwa
mieszkaniowego jednorodzinnego. W strefie B nie może zabraknąć oczywiście obiektów
handlowo-usługowych. Istotnym elementem polityki społecznej (większe osiedla
mieszkaniowe tworzą większe zagrożenia powstawania patologii społecznych) jest
zapewnienie mieszkańcom osiedli odpowiednich punktów wsparcia na obszarze zamieszkania,
a zatem lokalizacja projektów społecznych takich jak ośrodków pomocy i wparcia powinna
zostać uwzględniona przy realizacji projektu rewitalizacji.
Na obszarach mieszkaniowych nie może również
zabraknąć projektów związanych z bezpieczeństwem - oświetlenie, monitoring,
"sąsiedzka straż", a także związanych z bezpieczeństwem komunikacyjnym -
modernizacja dróg osiedlowych, a także ciągów pieszych.
Strefa C to obszar obejmująca swym obszarem
fragmenty miasta stanowiące zaplecze sportowo-rekreacyjne dla strefy D. Aktualnie jest to
obszar o funkcji turystyczno-rekreacyjnej oraz kulturalnej.
Dokonana analiza strefy C pod względem
przestrzennym, społecznym i gospodarczym uwidacznia następujące szanse i problemy:
Szanse:
-
rozwój usług około turystycznych;
-
modernizacja obiektów sportu i rekreacji;
-
budowa nowych ośrodków sportowych.
Problemy:
-
zły stan infrastruktury komunikacyjnej;
-
dekapitalizacja obiektów sportowych;
-
zdegradowane obszary terenów zielonych;
-
niewykorzystana przestrzeń na cele związane z usługami
turystycznymi.
Strefa C to obszary, które powinny stać się
swoistym zapleczem strefy D. To właśnie w strefie C powinny znaleźć się projekty
zwiększające usługi około turystyczne, usługi gastronomiczne. Strefa C powinna także
stać się strefą zaplecza sportowo-rekreacyjnego, w szczególności wykorzystanie i
odrestaurowanie obiektów sportowych pomiędzy ulicami Parkową i Gdańską wpłynie na
zwiększenie oferty sportowej i rekreacyjnej.
Realizacja projektów zawartych w LPR dla tej
strefy jest równie ważna jak projekty wskazane w strefie A.
Strefa D jest strefą o dużym potencjale
turystycznym do wykorzystania. W strefie D należy pamiętać o rehabilitacji terenu
zajmowanego przez hotel i obiekty towarzyszące. Podniesienie standardu, zwiększenie
potencjału turystycznego poprzez lokalizację nowych usług i ofert około turystycznych
da szanse na stworzenie największego nadgranicznego ośrodka turystycznego o charakterze
sportowym, rekreacyjnym i turystycznym. Należy pamiętać o możliwości wykorzystania
już istniejących obiektów turystycznych - w szczególności Dworku Mazurskiego,
plażę miejską i kurhaus.
Biorąc pod uwagę możliwość ciągłego
rozwoju bazy turystycznej na obszarze strefy D należy pamiętać o zapewnieniu
odpowiedniej jakości dróg dojazdowych, oraz odpowiedniej ilości miejsc parkingowych.
Strefa D to obszar głównie terenów
przybrzeżnych, zielonych oraz rekreacyjnych.
Dokonana analiza strefy D pod względem
przestrzennym, społecznym i gospodarczym uwidacznia następujące szanse i problemy:
Szanse:
-
pozyskanie środków pomocowych z UE;
-
rozwój sektora turystycznego;
-
potencjał turystyczny;
-
możliwość przekwalifikowania obszarów na potrzeby sektora
turystycznego;
-
rozwój sektora około turystycznego.
Problemy:
-
zły stan infrastruktury komunikacyjnej;
-
niska liczba taniej bazy noclegowej;
-
zdegradowane obszary terenów nadbrzeżnych;
-
zdegradowane obszary terenów zielonych.
W strefie D istotnym elementem zagospodarowania
przestrzeni jest zagospodarowanie terenu nadbrzeża jeziora Olecko Wielkie. Stworzenie
odpowiedniej bazy sportów wodnych wraz z plażą i nowych elementów architektonicznych
pod kątem obsługi turystów pozwoli na zwiększenie atrakcyjności całego miasta,
zatrzymanie turystów w mieście na dłuższy czas. Zwiększając potencjał turystyczny
strefy D należy pamiętać o uwarunkowaniach komunikacyjnych i dążyć do zwiększenia
liczby miejsc parkingowych w obszarze zaplecza strefy brzegowej.
W strefie D należy realizować projekty o
charakterze czysto turystycznym i około turystycznym. Zapewnienie odpowiedniego zaplecza
handlowo-usługowo-gastronomicznego zwiększy możliwości zatrzymania potencjalnego
turysty w mieście.
Strefa E obejmująca swym obszarem
południowo-wschodnią część miasta, a także obszar położony przy drodze
Olecko-Augustów. Obecnie strefa E stanowi obszar działalności gospodarczej - tereny
aktywności gospodarczej.
Dokonana analiza strefy E pod względem
przestrzennym, społecznym i gospodarczym uwidacznia następujące szanse i problemy:
Szanse:
-
wystarczające zasoby siły roboczej;
-
uzbrojone tereny pod inwestycje;
-
istniejący potencjał turystyczny do zagospodarowania;
-
rozwój usług doradztwa biznesowego i marketingu.
Problemy:
-
zły stan infrastruktury komunikacyjnej;
-
małe zainteresowanie inwestorów zewnętrznych;
-
brak środków na inwestycje w przedsiębiorstwach;
-
brak rodzimego kapitału;
-
niski poziom wykształcenia bezrobotnych;
-
zdegradowane obszary terenów zielonych.
Przy wyborze kierunku zagospodarowania
przestrzennego należy promować przede wszystkim projekty mające na celu zwiększenie
dostępności tych obszarów do podstawowej infrastruktury, modernizację istniejącej
sieci infrastruktury technicznej. Przy zachowaniu obecnego kierunku zagospodarowania
należy zauważyć, że istniejący system komunikacyjny jest wystarczający, jednak
trzeba pamiętać o jego ciągłym rozwoju i rewaloryzacji. Odpowiednie zagospodarowanie
terenów i utrzymanie dotychczasowej funkcji tych obszarów może odbyć się tylko i
wyłącznie przy zachowaniu zasady zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. W
strefie E należy promować także projekty wspierające małą i średnią
przedsiębiorczość oraz projekty społeczne typu "Pierwsza Praca" lub "Własna
Działalność'. Przystosowanie obszarów pod działalność gospodarczą doprowadzi do
zwiększenia zainteresowania tym obszarem nie tylko potencjalnych inwestorów, ale także
społeczności lokalnej zainteresowanej prowadzeniem własnej działalności gospodarczej.
Strefa F jest obszarem, który mimo swojej
funkcji przemysłowej nie jest do końca wykorzystany. Przez strefę F planowana jest
obwodnica miasta Olecko, dlatego też to właśnie strefa F powinna stać się centrum
inwestycji w mieście. Przygotowanie obszarów pod inwestycje przy założeniu lokalizacji
obwodnicy miasta może wpłynąć na wzrost zainteresowania się tym obszarem przez
inwestorów zewnętrznych. Biorąc pod uwagę główny czynnik lokalizacji przemysłu,
którym jest szeroko rozumiany transport nie można obecnie wskazać lepszej lokalizacji
dla planowanych obiektów przemysłowych na terenie Olecka. Rozwój strefy F umożliwi
powstanie nowych miejsc pracy i wzrost znaczenia miasta.
Dokonana analiza strefy F pod względem
przestrzennym, społecznym i gospodarczym uwidacznia następujące szanse i problemy:
Szanse:
Problemy:
-
zły stan infrastruktury komunikacyjnej;
-
małe zainteresowanie inwestorów zewnętrznych;
-
zdegradowane obszary terenów zielonych.
W strefie F należy przede wszystkim realizować
projekty infrastrukturalne w celu przygotowania terenów pod nowe inwestycje, a także
projekty z zakresu infrastruktury komunikacyjnej, aby ułatwić dojazd do obszarów
posiadających duży potencjał przemysłowy.
|