Lokalny Program Rewitalizacji stanowi dokument otwarty. Poddawany
będzie systematycznej, okresowej analizie i ocenie oraz będzie w razie potrzeby
aktualizowany w zakresie dostosowania do zmieniających się uwarunkowań. Analiza, ocena
i aktualizacja programu odbywać się będzie w oparciu o zasadę współpracy z
zainteresowanymi partnerami uczestniczącymi w Programie. Do monitorowania, oceny realizacji programu i jego aktualizacji
służyć będzie system współpracy pomiędzy podmiotami realizującymi program oraz
analiza osiąganych wskaźników produktów, rezultatów i oddziaływania.
Monitoring wdrażania zadań przewidzianych do realizacji w okresie
2005-2006 oraz w okresie 2007-2013 prowadzi Zespół Zadaniowy ds. Rewitalizacji w
Urzędzie Miejskim w Olecku dokonując oceny jego realizacji raz na rok, podczas roboczego
spotkania zespołu. W przypadku stwierdzenia konieczności dokonania korekt w LPR fakt ten
będzie przekazywany Burmistrzowi Olecka. Niezbędnych korekt (zmian) dokonują pracownicy
Wydziału Budownictwa, Inwestycji i Planowania w Urzędzie Miejskim w Olecku. Wprowadzane
zmiany będą uzgadniane przez Zespół Zadaniowy ds. Rewitalizacji i Burmistrza Olecka a
następnie przedkładane będą pod obrady Rady Miejskiej w Olecku w celu dokonania zmian
właściwą uchwałą.
Szczególnie ważnym elementem wdrażania Programu jest umiejętne
określenie sprawnego systemu kontroli i monitorowania realizacji strategicznych dla
miasta projektów realizacyjnych. Podstawowym zadaniem tego systemu jest dostarczanie
bieżących informacji o tym, czy strategiczne cele rozwoju miasta są osiągane i w jakim
stopniu.
System monitorowania i kontroli strategicznych projektów
realizacyjnych powinien być skierowany na:
- analizę postępów w realizacji Programu,
- kontrolę terminów wykonania poszczególnych zadań.
W celu bieżącego monitoringu realizacji założeń LPR, pracownicy
Wydziału Budownictwa, Inwestycji i Planowania prowadzą ewidencję tych przedsięwzięć,
które uzyskały akceptacje zgodności z celami realizacji LPR oraz zadań inwestycyjnych
własnych Gminy Olecko, które realizowane są na obszarach objętych w LPR. W przypadku zadań inwestycyjnych realizowanych przy udziale funduszy
strukturalnych UE, ważnym instrumentem pozwalającym na monitoring realizacji całego
Programu są raporty monitoringowe przedkładane dla władzy wdrażającej danego
Programu.
Komunikacja społeczna
Zasadniczym celem komunikacji społecznej jest zapewnienie wyczerpującej i
zrozumiałej informacji oraz takich dróg jej obiegu, żeby uzyskać akceptację
społeczności lokalnej w procesie rewitalizacji, jej aktywny udział w programowaniu,
decyzjach oraz odpowiedzialności i finansowaniu.
Komunikacja społeczna ma zapewnić partnerom programu:
-
dostęp do informacji na temat celów i problemów rewitalizacji,
-
pobudzić ich do wyrażania własnych opinii,
-
nawiązać porozumienie pomiędzy partnerami procesu rewitalizacji a Zespołem
Zadaniowym ds. rewitalizacji.
Podstawą partycypacji jest informacja, wymieniana pomiędzy
partnerami, a Zespołem Zadaniowym ds. rewitalizacji w procesie komunikacji społecznej,
zorganizowanej w sprawny system.
Informowanie w procesie komunikacji społecznej ma wyjaśnić
mieszkańcom korzyści płynące z procesu rewitalizacji, w zamian za tymczasowe
zakłócenie normalnego rytmu życia i określony wysiłek, także finansowy.
Na system komunikacji społecznej składają się:
Podmiot inicjujący proces komunikowania się:
- Zespół Zadaniowy ds. rewitalizacji
Podmiot odbierający informacje:
- przede wszystkim partnerzy indywidualni i zbiorowi
Określone informacje:
- wiadomości zaznajamiające oraz o specyficznym tzw. pedagogicznym
charakterze, wyjaśniające zagadnienie rewitalizacji i potrzebę realizacji programu
- wiadomości na temat bieżącej realizacji programu
- wnioski z monitorowania, oceny i aktualizacji
Określony sposób komunikowania się:
- środki komunikacji społecznej bezpośredniej
a) kontakty i spotkania mieszkańców z urzędnikami podczas
załatwiania spraw
b) kontakty i spotkania Burmistrza oraz Zespołu Zadaniowego ds. rewitalizacji z mieszkańcami
c) spotkania Burmistrza i radnych Rady Miejskiej z mieszkańcami,
d) rozmowy telefoniczne
- środki komunikacji społecznej pośredniej
a) relacje dziennikarzy, prasy, radia, telewizji (informacja prasowa,
konferencje, wywiady)
b) ulotki, biuletyny, informatory, wydawnictwa, ogłoszenia
c) strona internetowa
d) poczta elektroniczna
System wykorzystywać może:
-
Dokumentację (uchwały Rady Miejskiej, zarządzenia i decyzje Burmistrza, ustalenia
Zespołu Zadaniowego ds. rewitalizacji).
-
Wywiady (bieżące informacje o sytuacji)
-
Badania sondażowe (wywiad kwestionariuszowy, wywiad telefoniczny, ankieta wypełniana
przez respondenta)
Sprawność i efektywność działania systemu komunikacji społecznej
zależy z jednej strony od zaangażowania, umiejętności, sposobu pozyskiwania,
analizowania i oceny informacji od mieszkańców, a z drugiej strony od umiejętności
doboru form i środków przekazywania informacji.
|