3.1. Struktura
demograficzna
Stan ludności na koniec 2004 roku na terenie
Miasta Olecko wynosił 16 082 osoby, z czego 8 380 stanowiły kobiety.
Struktura ludności (ze względu na wiek) jest
zbliżona do danych dla województwa warmińsko-mazurskiego. Na terenie Miasta i Gminy
Olecko ludność w wieku przedprodukcyjnym stanowiła 4 113 osób (26%), w wieku
produkcyjnym 9 854 osób (61%), natomiast w wieku poprodukcyjnym 2 115 osób (13%).
Niepokojący jest fakt starzenia się społeczeństwa, co przy obecnej tendencji przyrostu
naturalnego (aktualnie wynosi 0,4?) prowadzić będzie do spadku liczby ludności. Zbyt
duży odsetek ludzi w wieku poprodukcyjnym, duża liczba osób w wieku produkcyjnym
(zmierzająca do wieku poprodukcyjnego) przy tak niskiej liczbie osób będących w wieku
przedprodukcyjnym będzie stanowiła w przyszłości ogromny problem rozwojowy Gminy i
Miasta. W przypadku utrzymania tendencji demograficznej wystąpi konieczność tworzenia
przez organy samorządowe domów spokojnej starości oraz infrastruktury odpowiedniej dla
takiego profilu społecznego.
Niepokojącą sytuację ukazują nam również
dane określające ilość zawartych małżeństw (na koniec 2004 roku liczba zawartych
małżeństw wynosiła 124). Niska liczba małżeństw i ograniczony dostęp do pracy
skutkować będzie zmniejszeniem przyrostu naturalnego. Sytuacja taka prowadzi do wzrostu
udziału osób w wieku produkcyjnym i poprodukcyjnym w ogólnej liczbie ludności i do
dalszego starzenia się społeczeństwa.
3.2. Mieszkalnictwo
Na terenie Gminy Olecko podstawowe wskaźniki
warunków mieszkaniowych są na poziomie wskaźników dla całego województwa. W zasobie
komunalnym liczba mieszkań wynosi 518 mieszkań. Większość mieszkań stanowią
mieszkania będące w zasobie spółdzielczym - mieszkań. W zasobie wspólnot
mieszkaniowych znajduje się 1 169 mieszkań, a w zasobie prywatnym 946 mieszkań.
Przeciętna powierzchnia jednego mieszkania
wynosi 65,8 m2 (średnio przypada 19,6 m2 na osobę). Średnia
ilość izb w mieszkaniu wynosi 3,82 (średnia ilość osób na 1 izbę - 0,88). Średni
wskaźnik liczby osób przypadających na 1 mieszkanie plasuje się na poziomie 3,34.
3.3. Służba zdrowia
i opieka społeczna
Na terenie Miasta Olecko głównym punktem
świadczącym usługi medyczne mieszkańcom w zakresie podstawowym oraz specjalistycznym
jest przychodnia przy ulicy 11-go Listopada. W budynku przyjmują: - lekarze rodzinni -
lekarze specjaliści (pediatra, internista, okulista, stomatolog, dermatolog, neurolog,
laryngolog, ginekolog). W placówce przychodni mieści się kilka niepublicznych
zakładów opieki zdrowotnej, laboratoria analityczne.
Inne placówki świadczące usługi medyczne z
zakresu ochrony zdrowia i opieki społecznej:
-
Poradnia Przeciwgruźlicza i Hepatologiczna;
-
Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej, który prowadzi Poradnię
Terapii Uzależnienia od Alkoholu oraz Poradnię Terapii Uzależnień od Narkotyków i
Substancji Psychoaktywnych;
-
Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów Opieki Długoterminowej
w Jaśkach.
W Olecku znajduje się również Szpital
zarządzany przez Spółkę OLMEDICA.
W strukturze szpitala znajdują się
następujące oddziały:
-
Oddział dziecięcy;
-
Oddział wewnętrzny;
-
Oddział ginekologiczny;
-
Oddział położniczy-roming-in;
-
Oddział chirurgiczny;
-
Blok operacyjny;
-
Izba przyjęć;
-
Apteka;
-
Poradnia konsultacyjna pediatryczna;
-
Poradnia konsultacyjna chorób wewnętrznych;
-
Poradni chirurgiczna;
-
Poradnia "K";
-
Pracownia diagnostyki laboratoryjnej ( w skład, której wchodzi
pracownia serologii);
-
Pracownia diagnostyki obrazowej (w skład, której wchodzi
pracownia RTG, pracownia USG, pracownia endoskopii, pracownia Holtera i pracownia
spirometrii);
-
Dział pomocy doraźnej.
Na terenie Miasta Olecko działa 7 aptek. Na podstawie przeprowadzonego wywiadu
środowiskowego zostały określone grupy społeczne wymagające wsparcia.
Pierwszą grupę wymagającą wsparcia
tworzą osoby niepełnosprawne (około 2500 osób, z czego około 1350 to kobiety). W
procesie rewitalizacji należy uwzględniać i realizować modernizację infrastruktury,
która wpływa na zwiększenie dostępności do obiektów publicznych dla osób
niepełnosprawnych. W ramach wsparcia grupy osób niepełnosprawnych należy także
planować i realizować projekty zapewniające odpowiednie wparcie socjalne i medyczne.
Drugą grupę wymagającą wsparcia
tworzą osoby długotrwale bezrobotne. W ramach wsparcia tej grupy należy pamiętać o
zabezpieczeniu odpowiednich środków w ramach wsparcia socjalnego. Władze samorządowe
powinny prowadzić stałe działania w zakresie promocji miasta w sferze gospodarczej
przyjaznej potencjalnym inwestorom zewnętrznym jak i miejscowym, tworzącym nowe miejsca
pracy.
Trzecią grupę wymagającą wsparcia
tworzą osoby o niskim poziomie wykształcenia. Coraz więcej osób ze względu na brak
odpowiednich środków ekonomicznych rezygnuje z dalszego kształcenia się i pozostaje na
poziomie podstawowym (w szczególności osoby starsze, które związane były z
działalnością rolniczą), gimnazjalnym lub średnim (osoby młode pochodzące z ubogich
rodzin lub terenów wiejskich). Biorąc pod uwagę obecny rynek pracy oraz wymagania
stawiane potencjalnym pracownikom przez pracodawcę stwierdzić można, że wymagania
pracodawcy ukierunkowane są w dwóch kierunkach tj.: wysokie kwalifikacje zawodowe oraz
młody wiek. W ramach wsparcia należy wspierać finansowo młodzież w dalszej edukacji
(np. stypendia, zapomogi bezzwrotne, zakup materiałów edukacyjnych itd.). Należy
również prowadzić doraźne działania w zakresie bezpłatnych kursów, szkoleń dla
osób młodych i bezrobotnych w celu zwiększenia kwalifikacji.
3.4. Bezpieczeństwo
publiczne
Nadzór i działania związane z
bezpieczeństwem mieszkańców Miasta i Gminy Olecko prowadzi Komenda Powiatowa Policji w
Olecku. W latach 2003-2005 liczba wykroczeń utrzymuje
się na zbliżonym poziomie 310-315 wykroczeń. Większość wykroczeń to wykroczenia
drogowe. W 2004 roku skierowano 230 wniosków do sądu i
wypisano 325 mandatów karnych. Biorąc pod uwagę poprzednie lata liczba przestępstw w
Mieście i Gminie Olecko zmalała (w roku 2002 miało miejsce około 423 przestępstw).
Niepokojący jest fakt, iż prawie 10% wykroczeń
zostało popełnionych przez ludzi młodych.
Zauważyć również można pewną tendencję
zwyżkową związaną z wykroczeniami drogowymi. Mimo zwiększenia kar dla kierowców
prowadzących pojazdy po spożyciu alkoholu, ilość wykroczeń drogowych spowodowanych
przez kierowców po spożyciu wzrosła o 8% na terenie kraju, 5,5% na terenie województwa
warmińsko-mazurskiego, a liczba zdarzeń spowodowanych przez tego typu kierowców na
terenie Miasta i Gminy Olecko wzrosła o 3,3%.
W celu wyeliminowania przestępstw na terenie
Miasta i Gminy Olecko, w ramach procesu rewitalizacji, należy pamiętać o możliwości
stworzenia systemu monitoringu miasta, utworzenia straży miejskiej. Zakup nowoczesnego
sprzętu monitorującego spowoduje zwiększenie poczucia bezpieczeństwa mieszkańców i
potencjalnych turystów.
3.5. Edukacja
Placówki oświatowe, dla których organem
prowadzącym jest gmina Olecko:
-
Szkoła Podstawowa Nr 1 im. Henryka Sienkiewicza Pomnik
Tysiąclecia Państwa Polskiego;
-
Szkoła Podstawowa Nr 3 im. Jana Pawła II w Olecku;
-
Szkoła Podstawowa Nr 4 i Gimnazjum na oś. Siejnik;
-
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi w Gąskach;
-
Gimnazjum Nr 1 z oddziałami specjalnymi w Olecku;
-
Gimnazjum z oddziałami integracyjnymi w Kijewie;
-
Gimnazjum Nr 2 w Olecku;
-
Zespół Szkół w Judzikach;
-
Zespół Szkół w Babkach Oleckich.
Na terenie Miasta Olecko znajduje się również
Społeczna Szkoła Podstawowa i Społeczne Gimnazjum, dla których organem prowadzącym
jest Społeczne Towarzystwo Oświatowe. Od 1992 roku w mieście Olecko działalność
edukacyjną prowadzi również uczelnia wyższa - Wszechnica Mazurska w Olecku Wyższa
Szkoła Na Mazurach. Obecnie na uczelni studiuje ok. 5000 studentów na wydziałach:
pedagogicznym, zarządzania i marketingu, ochrony środowiska, filologii, administracji.
Szkoła zatrudnia 130 samodzielnych pracowników naukowych. Większość obiektów edukacyjnych jest w złym
stanie technicznym. Remonty, renowacje budynków przedszkoli i szkół powinny objąć
działania czysto budowlane w tym również wydatki inwestycyjne na wyposażenie
ośrodków edukacyjnych. Zwiększające się tendencje rozwoju obsługi
turystycznej i rekreacyjnej wpływają na negatywną ocenę systemu szkolnictwa zawodowego
w regionie, który nie jest dostosowany do potrzeb lokalnego rynku pracy, związanego z
nowymi trendami rozwojowymi.
3.6. Organizacje
Pozarządowe
Na terenie gminy Olecko działa
kilkadziesiąt organizacji pozarządowych. Organizacje pozarządowe tworzą pomost
pomiędzy lokalną społecznością i sektorem publicznym.
Organizacje pozarządowe na terenie Olecka:
-
Parafialny Oddział Akcji Katolickiej przy Parafii Najświętszej
Marii Panny Królowej Polski;
-
Międzyszkolny Ludowy Klub Sportowy "Czarni";
-
Stowarzyszenie "Daj Nadzieję" przy środowiskowym Domu
Samopomocy;
-
Pracowniczy Ogród Działkowy im. 400-lecia Olecka;
-
Polski Związek Emerytów, Rencistów i Inwalidów w Olecku;
-
Klub Wędkarski "Ukleja";
-
Olecki Klub Wodny;
-
Koło Miłośników Ziemi Oleckiej;
-
Stowarzyszenie "Otwarte Drzwi";
-
Stowarzyszenie Ludzi Aktywnych "Pomóżmy sobie sami";
-
Sportowy Klub Tańca Towarzyskiego "Promenada";
-
"Przypisani Północy" Stowarzyszenie Kulturalne;
-
Polskie Towarzystwo Turystyczno Krajoznawcze w Olecku;
-
Polski Związek Wędkarski Koło w Olecku;
-
Samodzielne Koło Terenowe nr 177 Społecznego Towarzystwa
Oświatowego;
-
Oleckie Towarzystwo Sportu Szkolnego;
-
Towarzystwo Przyjaciół Dzieci w Olecku;
-
Stowarzyszenie Twórców Ludowych Mazur i Suwalszczyzny;
-
Uczniowski Klub Sportowy przy Gimnazjum Publicznym w Kijewie;
-
Szkolny Klub Sportowy Niesłyszących "Olimpijczyk";
-
Ludowy Uczniowski Klub Sportowy "Kruk" przy Zespole Szkół w
Babkach;
-
Uczniowski Klub Sportowy "Trójka" przy Szkole Podstawowej nr
3;
-
Stowarzyszenie Rodziców Osób Niepełnosprawnych i Osób
Wspierających przy Warsztatach Terapii Zajęciowej;
-
Powiatowe Olecko-Gołdapskie Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe;
-
Związek Harcerstwa Polskiego Komenda Hufca im. Krystyna Lacha
Szyrmy;
-
Związek Nauczycielstwa Polskiego.
3.7. Identyfikacja
problemów
-
Negatywne procesy demograficzne prowadzące do starzenia się
ludności Miasta, co skutkować musi koniecznością tworzenia odpowiedniej infrastruktury
społecznej;
-
niż demograficzny;
-
niski przyrost naturalny;
-
brak odpowiedniego programu aktywizacji zawodowej;
-
brak odpowiedniego programu pomocy grupom wymagającym wsparcia;
-
brak pełnego przystosowania obiektów użyteczności publicznej
do potrzeb osób niepełnosprawnych;
-
brak programu bezpieczne miasto;
-
niski poziom wykształcenia mieszkańców , brak bodźców do
przekwalifikowania się.
|