Strona główna
Charakterystyka obecnej sytuacji miasta Olecko
Gospodarka
Sfera społeczna
Nawiązanie do strategicznych dokumentów...
Założenia programu rewitalizacji miasta Olecko
Plan działań na terenie rewitalizowanym
Plan finansowy realizacji rewitalizacji
System wdrażania
Sposoby monitorowania, oceny i komunikacji społecznej

LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI
OBEJMUJĄCY TEREN MIASTA OLECKO JAKO SZANSA NA POPRAWĘ ŻYCIA W OLECKU

.

 Analiza SWOT dla miasta Olecko.

S - silne strony
W - wady, słabe strony
O - zewnętrzne okazje, szanse
T - zewnętrzne trudności

W trakcie pracy zespołów na warsztatach roboczych analizowano szczegółowo mocne i słabe strony miasta i stwierdzono, że pokrywają się one w części z czynnikami zewnętrznymi i wewnętrznymi określonymi w Strategii Rozwoju Gospodarczego Miasta i Gminy Olecko opracowanej w 2000 roku. Czynniki te w większości aktualne również dzisiaj zostały wyznaczone w postaci tzw. Analizy SWOT, która przeciwstawia "Mocne Strony" miasta jego "Słabym Stronom" oraz "Zagrożenia" zewnętrzne - "Szansom".

MOCNE STRONY

SŁABE STRONY

Środowisko przyrodnicze i zagospodarowanie przestrzenne:

- Dogodne położenie geograficzne na terenach o dużej atrakcyjności inwestycyjnej.

- Cechy środowiska przyrodniczego korzystne dla prowadzenia polityki zrównoważonego rozwoju.

- Zwarta zabudowa.

- Infrastruktura miejska.

Sfera gospodarcza:

- Wystarczające zasoby taniej siły roboczej.

- Istniejący potencjał produkcyjny do zagospodarowania.

- Dobrze rozwinięta sieć handlu i usług.

- Tradycje turystyczne i rekreacyjne.

- Uzbrojenie terenu.

- Przygotowane tereny pod inwestycje - Tereny Aktywności Gospodarczej.

- Korzystne położenie miasta i gminy blisko granicy - wpływające na ożywienie gospodarcze

Sfera społeczna:

- Tendencje i ambicje młodych ludzi do podnoszenia kwalifikacji zawodowych.

- Aktywność organizacji pozarządowych.

- Znajomość środowisk wymagających pomocy i zagrożonych wykluczeniem społecznym.

- Dobrze rozwinięta i równomiernie rozłożona sieć szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych.

- Dobrze rozbudowana baza sportowa.

-Potencjał edukacyjny - stwarzający szerokie możliwości poprzez istnienie Wszechnicy Mazurskiej do zdobywania wyższego wykształcenia.

Środowisko przyrodnicze i zagospodarowanie przestrzenne:

- Niedostatecznie wykorzystany potencjał przyrodniczy.

- Niskie nakłady finansowe w zakresie ochrony środowiska.

- Niewykorzystanie możliwości transportu kolejowego.

- Zły stan techniczny dróg powiatowych, wojewódzkich, i krajowych.

Sfera gospodarcza:

- Brak znaczących inwestycji.

- Brak rodzimego kapitału.

-Niskie i nierównomierne tempo inwestycji w sektorze prywatnym.

-Niski poziom wykształcenia bezrobotnych.

Sfera społeczna:

- Wysokie bezrobocie utrzymujące się na obszarach wiejskich i towarzyszące temu niedostateczne przygotowanie zawodowe bezrobotnych.

- Słabość systemu pośrednictwa pracy.

- Silna identyfikacja osób długotrwale bezrobotnych z "rolą" bezrobotnego".

- Wzrost patologii społecznych.

- Rozbieżność między potrzebami środowiska, a możliwościami służb społecznych.

- niewystarczające środki dla organizacji pozarządowych na dofinansowanie realizowanych zadań.

- Zły stan techniczny i braki w wyposażeniu szkół.

- Niedostosowanie szkolnictwa zawodowego do potrzeb lokalnego rynku pracy.

  

SZANSE

ZAGROŻENIA

Środowisko przyrodnicze i zagospodarowanie przestrzenne:

- Większe wykorzystanie walorów turystycznych.

- Rozwój turystyki zgodny z wymogami ochrony środowiska.

- Możliwość większego wykorzystania wolnych terenów inwestycyjnych.

- Bliskość dużych skupisk terenów zielonych - puszcze (w szczególności Puszcza Borecka).

- Dalszy rozwój bazy sportowej i zaplecza sportowego.

Sfera gospodarcza:

- Położenie przygraniczne - rozwój bazy noclegowej, gastronomicznej, rozwój infrastruktury drogowej.

- Napływ kapitału zagranicznego w związku z wejściem do UE.

- Możliwość pozyskiwania środków pomocowych z UE.

- Poprawa infrastruktury zwiększającej atrakcyjność lokalizowania działalności biznesowej.

- Rozwój usług doradztwa biznesowego i marketingu.

- Budowa i modernizacja infrastruktury okołoturystycznej.

- Rozwój sektora turystycznego.

Sfera społeczna:

- Zmiany legislacyjne mające wpływ na zwiększenie zatrudnienia.

- Wzrost gospodarczy, a tym samym wzrost dochodów mieszkańców.

- Aktywizacja bezrobotnych.

- Stworzenie większych możliwości kształcenia, podnoszenia i zmiany kwalifikacji.

- Rozwój infrastruktury odpowiadającej potrzebom społecznym i socjalnym.

- Powstawanie społecznych grup wsparcia.

- Dostosowanie poziomu kształcenia do potrzeb lokalnego rynku pracy.

- Dostęp do środków unijnych na inwestycje i projekty stypendialne.

- Rozwój sektora kultury.

- Przekwalifikowanie bezrobotnych.

Środowisko przyrodnicze i zagospodarowanie przestrzenne:

- Brak zintegrowanego zarządzania środowiskiem.

- Brak środków na rozwój infrastruktury drogowej.

- Dekapitalizacja dróg.

- Opóźnienia wpływów z kasy budżetu państwa.

Sfera gospodarcza:

-Małe zainteresowanie inwestorów zewnętrznych inwestowaniem w działalność na terenie miasta.

- Silna konkurencja regionów wysoko uprzemysłowionych w pozyskiwaniu inwestorów

- Brak środków na inwestycje w przedsiębiorstwach.

- Spadek dochodów gmin ograniczający inwestowanie w infrastrukturę.

- Niski poziom gazyfikacji Gminy.

- wysokie koszty dostawy ciepła dla odbiorców.

Sfera społeczna:

- Brak skutecznej polityki państwa w zakresie rozwiązywania problemów bezrobocia.

- Odpływ wykształconej i przedsiębiorczej młodzieży z miasta.

- Postępująca degradacja społeczna bezrobotnych.

- Brak dostatecznych środków na realizację zadań społecznych.

- Brak systemowych rozwiązań w zakresie pomocy społecznej.

- Brak tolerancji i dyskryminacja środowisk wymagających opieki.

- Zbyt niskie nakłady na edukację.

- Zadłużenie oświaty.

- Postępująca dekapitalizacja szkół.

- Utrudniony dostęp do kształcenia młodzieży ze zmarginalizowanych środowisk.

Brak wykwalifikowanej kadry pracowniczej

- Niski poziom wynagrodzeń.

- Niski poziom zasobów mieszkaniowych.

Następna strona

 

Strona główna  | Wstęp  | Zasięg  | Działania  | Oczekiwania  | Wdrażanie  | Monitorowanie | Wiadomości  | Linki

J. Kunicki UM Olecko Ostatnia zmiana: 22 stycznia 2006