Widzisz problem – zgłoś go on-line. Zajmiemy się jego rozwiązaniem.
Pobierz bezpłatną aplikację Systemu Zgłaszania Obywatelskich Potrzeb.
W gminie Olecko ruszył System Zgłaszania Obywatelskich Potrzeb. To program, który umożliwia kontakt mieszkańcom z urzędem za pomocą specjalnej aplikacji.
Wystarczy wejść na stronę internetową.
Mieszkańcy mogą zgłaszać uwagi poprzez aplikację – bez wychodzenia z domu, 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu. Specjalna strona www i aplikacja umożliwia zgłaszanie i śledzenie zgłoszeń od mieszkańców. Zgłoszenie trafia do odpowiednich służb, gdzie zostanie zweryfikowane i przekazywane do realizacji.
Jak to działa?
Wystarczy wskazać na mapie miejsce zgłoszenia, opisać problem i wysłać informację. Do zgłoszenia można dodawać zdjęcia. Każda zmiana statusu dla zgłoszenia jest widoczna na liście zgłoszeń, a dodatkowo, po zaznaczeniu odpowiedniego pola, mieszkaniec będzie o zmianach powiadamiany e-mailem. Wszystkie zgłoszenia są widoczne na mapie w aplikacji. Pozwoli to uniknąć powielania zgłoszeń. Dzięki aplikacji można utworzyć zgłoszenie wraz z jednoczesnym wysyłaniem do centralnej bazy potrzeb zgłaszanych przez obywateli, obserwować stan realizacji zgłoszenia, otrzymać informację o załatwieniu problemu. Wprowadzenie nowoczesnej platformy e-Usług do komunikacji z mieszkańcami umożliwi przyspieszenie sposobu załatwiania spraw poprzez automatyczne przekazywanie ich do właściwych komórek i wydziałów z jednocześnie sprawnym sposobem powiadamiania obywateli o stanie ich realizacji. To doskonały sposób, by mieszkańcy natychmiast – wyłącznie za pomocą smartphona poinformowali urząd o tym, co się dzieje w gminie. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii – cyfrowych map, urządzeń przenośnych, lokalizacji GPS oraz Internet oraz powszechności dostępu do usługi Urząd Miejski staje się dla mieszkańców dosłownie na wyciągnięcie ręki.
Aby skorzystać z aplikacji wystarczy komputer z Internetem i przeglądarką WWW oraz smartfon lub tablet z dostępem do Internetu.
Jest ona niezwykle prosta w obsłudze - współczesny, przejrzysty i intuicyjny interfejs został oparty o zasady dostępności do platformy dla osób niepełnosprawnych zgodne z regułami WCAG 2.0 AA.
Jak zgłosić problem?
Problem można zgłosić bez tworzenia konta w systemie lub tworząc konto użytkownika w systemie (dzięki temu jako pełnoprawny użytkownik można korzystać ze wszystkich funkcji systemu). Należy użyć funkcji „Nowe zgłoszenie” lub mapy uzupełniając dane zgłoszenia. Można też załączyć zdjęcie, które zobrazuje problem. Aby zakończyć proces rejestracji wystarczy już tylko podać dane osoby tworzącej zgłoszenie, swój adres e-mail i/lub numer telefonu. Aby móc śledzić swoje zgłoszenie, konieczne jest podanie adresu e-mail oraz zaznaczenie odpowiedniego pola. Teraz już pozostaje wysłać zgłoszenie. O prawidłowym zakończeniu procesu świadczy komunikat z potwierdzeniem wysłania nowego zgłoszenia.
Obserwowanie zgłoszenia
Każdy z użytkowników ma możliwość obserwowania statusu swojego zgłoszenia.
O zmianie statusu zgłoszenia użytkownik zostanie poinformowany e-mailowo, jeśli zaznaczył flagę „Dodaj to zgłoszenie do listy obserwowanych”. W każdym momencie można wejść na stronę internetową i sprawdzić na mapie lub na liście zgłoszeń czy zgłoszenie zostało podjęte do realizacji. Dla użytkowników niezalogowanych widoczne są tylko zdarzenia o statusie „w trakcie”. Po zarejestrowaniu w systemie mamy możliwość śledzenia swoich zgłoszeń, przeglądania trwających zgłoszeń oraz odczytywania załączanych do zgłoszenia notatek. Warto podkreślić, że dzięki temu nie jesteśmy anonimowi, w razie potrzeby odpowiednie służby mają możliwość skontaktowania się z nami.
Aby sprawdzić, na jakim etapie znajduje się nasze zgłoszenie, wystarczy po zalogowaniu do systemu wybrać menu „Zgłoszenia” i odczytać status wybranego przez nas zgłoszenia lub dołączonej do niego notatki. Oczywiście o każdej zmianie statusu lub o dodaniu notatki do zgłoszonych problemów użytkownik zostanie poinformowany przez system e-mailowo. Wszystkie trwające zgłoszenia także te od innych użytkowników można obserwować na mapie.
W aplikacji mobilnej
Na tej samej zasadzie można zgłaszać uwagi w aplikacji mobilnej. SZOP działa na telefonie z Androidem. Należy ściągnąć i zainstalować aplikację ze sklepu Google Play. Aplikacja dzięki instalacji na twoim telefonie zawsze i w każdym miejscu jest gotowa by zgłosić problemy do odpowiedniej służby. Dzięki lokalizacji GPS aplikacja wie w którym miejscu znajduje się użytkownik i sama uzupełnia dane adresowe zgłoszenia. Ponadto za pomocą aparatu fotograficznego urządzenia można bezpośrednio załączać zdjęcia z miejsca zgłoszenia.
Bliżej mieszkańca
Choć na początku system może wydawać się skomplikowany, tak naprawdę jego obsługa jest intuicyjna i niezwykle prosta. Czasem, będąc na spacerze czy wracając z pracy, widzimy dziurę w drodze czy nieświecącą latarnię. Będąc w domu zapominamy, by udać się do Urzędu czy do niego zadzwonić. Teraz wystarczy, że w swoim telefonie zalogujemy się do systemu, opiszemy zaistniały problem, zrobimy zdjęcie i wyślemy zgłoszenie - odpowiednie służby wszystkim się zajmą.