Procedura Budżetu obywatelskiego gminy Olecko na 2024 rok
Idea budżetu obywatelskiego
Dzięki budżetowi obywatelskiemu mieszkańcy decydują o tym, na co przeznaczyć część budżetu gminy Olecko. To olecczanie co roku wymyślają i zgłaszają projekty, a następnie wybierają w głosowaniu te, które zostaną zrealizowane. W ten sposób wspólnie decydują o tym, co powstanie na terenie naszej gminy.
Kto może wziąć udział
W budżecie obywatelskim może wziąć udział każdy mieszkaniec Gminy Olecko. Nie trzeba być pełnoletnim. Nie trzeba być zameldowanym (wystarczy zamieszkanie na terenie gminy).
Pieniądze na budżet obywatelski
Na realizację pomysłów mieszkańców jest 275 000 zł, z czego:
- na projekty inwestycyjne (np. budowa placu zabaw, doświetlenia przejścia dla pieszych, zagospodarowanie skweru, budowa przystanku): 250 000 zł,
- na projekty nieinwestycyjne (np. kino plenerowe, potańcówki, koncerty, szkolenia i inne): 25 000 zł.
Harmonogram
- Kampania informacyjno-promocyjna: od 28 sierpnia do 30 września 203 r.
- Konsultacje indywidualne, spotkania informacyjne: od 4 do 30 września 2023 r.
- Nabór projektów dla zadań inwestycyjnych i zadań nieinwestycyjnych: od 26 września do 5 października 2023 r.
- Weryfikacja projektów, uzupełnienie wniosków i procedura odwoławcza: od 6 października do 6 listopada 2023 r.
- Upublicznienie listy projektów do głosowania: do 13 listopada 2023 r.
- Głosowanie nad wyborem przedsięwzięć do realizacji: od 15 do 30 listopada 2023 r.
- Ogłoszenie/upublicznienie wyników: do 18 grudnia 2023 r.
Kryteria dostępności
Każdy zgłoszony projekt będzie oceniany według poniższych kryteriów:
- Lokalizacja na obszarze gminy Olecko.
- Zgodność z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego (jeżeli obowiązuje).
- Zgodność z przepisami prawa.
- Ogólnodostępność projektu.
- Niekomercyjny charakter projektu (zgłaszane pomysły muszą umożliwiać mieszkańcom bezpłatne korzystanie z efektów ich realizacji).
- Innowacyjny charakter.
Zgłaszane projekty powinny uwzględniać – o ile jest to możliwe – uniwersalne projektowanie, o którym mowa w art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1062).
Lokalizacje projektów
Inwestycje w ramach budżetu obywatelskiego muszą dotyczyć terenów, na których Gmina Olecko może prowadzić działania (np. własność, współwłasność, użytkowanie wieczyste, trwały zarząd, użyczenie).
Projekty nieinwestycyjne można realizować na terenach i w budynkach, które nie są własnością Gminy Olecko. Właściciel nieruchomości powinien udzielić pisemnej zgody na bezpłatne udostępnienie nieruchomości do realizacji projektu.
Powinien na piśmie oświadczyć, że nie będzie mieć żadnych roszczeń wobec gminy i osób korzystających z obiektu w ramach realizacji projektu.
Zgłaszanie pomysłów
Od 26 września do 5 października 2023 r. można zgłaszać:
- projekty inwestycyjne (np. budowa placu zabaw, doświetlenia przejścia dla pieszych, zagospodarowanie skweru, budowa przystanku),
- projekty nieinwestycyjne (np. kino plenerowe, potańcówki, koncerty, szkolenia i inne).
Ważne, aby pomysły wpisywały się w obszar zadań własnych gminy.
Katalog zadań obejmuje wiele obszarów, m.in. sport, rekreację, edukację, kulturę, komunikację, zieleń miejską.
W jaki sposób można zgłaszać projekty
Projekty zgłasza się na obowiązkowym formularzu wraz z obowiązkowym załącznikiem – lista mieszkańców gminy Olecko popierających propozycję projektu.
Załączniki do pobrania:
Formularz zgłoszeniowy
24 kB Formularz zgłoszeniowy
478 kB Załącznik do formularza zgłoszeniowego - Lista poparcia
450 kB
Propozycje projektów składa się za pomocą platformy do obsługi Budżetu obywatelskiego gminy Olecko dostępnej pod adresem https://olecko.budzet-obywatelski.org (należy załączyć skany załączników, w tym obowiązkowo skan Listy mieszkańców gminy Olecko popierających projekt) lub w formie papierowej składając projekt do Urzędu osobiście (Punkt Obsługi Klienta, Plac Wolności 3, 19-400 Olecko, Punkt obsługi klienta, parter, pokój nr 3).
Ważne!
Składając projekt za pomocą platformy oryginały załączników, w tym obowiązkowo Listę mieszkańców gminy Olecko popierających projekt należy dostarczyć do Urzędu Miejskiego w Olecku (Plac Wolności 3, 19-400 Olecko, Punkt obsługi klienta, parter, pokój nr 3) nie później niż jeden dzień roboczy po terminie składania projektów w godzinach pracy urzędu: poniedziałek 8.00-16.00, wtorek-piątek 7.30-15.30.
Ważne informacje
W formularzu zgłoszeniowym wypełnij wszystkie pola oznaczone jako obowiązkowe. Do zgłoszenia trzeba dołączyć listę poparcia. Lista powinna zawierać podpisy co najmniej 15 mieszkańców gminy Olecko (oprócz pomysłodawcy).
Jeżeli zgłaszasz więcej projektów do każdego z nich musisz dołączyć odrębną listę osób popierających.
Zadania będą realizowane przez Urząd Miejski w Olecku. Wykonawcy będą wyłaniani zgodnie z obowiązującymi przepisami, np. w drodze przetargu czy konkursu.
Wsparcie dla mieszkańców
Chcesz napisać projekt do budżetu obywatelskiego, ale potrzebujesz pomocy lub masz pytania? Skontaktuj się z nami.
Telefon 87 523 30 25
Jeśli wolisz to przyjdź na umówione spotkanie w Urzędzie (Plac Wolności 3, parter, pokój nr 1)
Jesteśmy dostępni od poniedziałku do piątku w godzinach pracy Urzędu.
Ocena zgłoszonych pomysłów
Od 6 października do 6 listopada 2023 r. zgłoszone projekty są sprawdzane pod kątem formalnym i merytorycznym.
Przy weryfikacji projektów brane są pod uwagę kryteria, które mają charakter zerojedynkowy. Kryteria opisane zostały powyżej, w części: Kryteria dostępności.
Burmistrz dokonuje weryfikacji projektów przy współudziale powołanego Zespołu ds. Budżetu obywatelskiego gminy Olecko na 2024 rok.
Odwołanie od negatywnego wyniku oceny
Autorzy, których projekty nie zostały dopuszczone do głosowania mogą odwołać się. Mogą to zrobić w terminie 3 dni roboczych od daty odbioru pisemnego powiadomienia. Odwołanie będzie rozpatrzone w ciągu 10 dni roboczych od jego otrzymania.
Upublicznienie projektów, które poddane zostaną pod głosowanie mieszkańców
Do 13 listopada 2023 r. upubliczniona zostanie lista projektów, które poddane zostaną pod głosowanie mieszkańców.
Głosowanie na projekty
Głosowanie na projekty będzie trwać od 15 do 30 listopada 2023 r.
Każdy mieszkaniec gminy może zagłosować wypełniając jedną ankietę.
Może to zrobić w formie:
- papierowej poprzez wypełnienie formularza ankiety i złożenie jej w wyznaczonym/ch punkcie/tach,
- elektronicznej za pomocą platformy do obsługi Budżetu obywatelskiego gminy Olecko dostępnej pod adresem https://olecko.budzet-obywatelski.org
Każdy mieszkaniec może dokonać wyboru trzech spośród przedstawionych propozycji zadań – odrębnie na zadania inwestycyjne i zadania nieiwestycyjne, określając ich priorytet realizacji poprzez przyznanie właściwej liczby punktów od 1 do 3. Każde z wybranych zadań otrzyma wówczas inną punktację, a mianowicie 1, 2 lub 3 punkty.
Wyniki głosowania
Informacja o wynikach głosowani pojawi się m.in. na stronie www.olecko.pl do 18 grudnia 2023 r.
Wybrane projekty zostaną zapisane do budżetu gminy na przyszły rok. W przyszłym roku również rozpocznie się ich realizacja.