Informacja o kampanii 2008 – 2009 Krajowego Centrum ds. AIDS
W
Polsce główną drogę zakażeń HIV stanowią obecnie ryzykowne
zachowania seksualne. Najczęściej zakażają się osoby młode, w wieku
od 18 do 39 lat,
z przewagą osób do 29 roku życia. Dlatego też kampania jest
skierowana przede wszystkim do osób młodych i aktywnych seksualnie –
żyjących w związkach formalnych, nieformalnych i nieposiadających
stałego partnera.
Osoby młode są też najbardziej mobilne. Jak wynika z badań Głównego
Urzędu Statystycznego, najliczniejszą grupę osób wyjeżdżających z
Polski na co najmniej 2 miesiące stanowią osoby między 18 a 35
rokiem życia, stanu wolnego, mające co najmniej średnie
wykształcenie i wyjeżdżające zarówno w celach zarobkowych (ponad
80%), jak i turystycznych. Grupę tę charakteryzuje duża aktywność
seksualna i gotowość do poszukiwania lub zmiany partnera
seksualnego. Często wyjazd oznacza rozłąkę ze stałym partnerem.
Przekazy kampanii
są skierowane także do osób przemieszczających się na terenie kraju.
Odbiorcy kampanii to przede wszystkim osoby:
dorosłe (18-35 lat)
wyjeżdżające za granicę i podróżujące po Polsce (charakter i czas
podróży dowolny)
aktywne seksualnie
żyjące w związkach formalnych, nieformalnych oraz nieposiadające
stałego partnera
dla których wyjazd oznacza rozłąkę ze stałym partnerem
odpowiedzialne za własne zdrowie.
Główne przekazy kampanii:
Nieważne kim jesteś, gdzie jesteś, co robisz, jakie masz
wykształcenie,
czy też przekonania – HIV i AIDS może dotyczyć także Ciebie.
Zawsze i wszędzie unikaj ryzykownych zachowań. HIV i AIDS nie zna
granic.
Seks, tak jak podróż, to wspaniałe przeżycie, może dawać dużo
satysfakcji i szczęścia, jeśli zadbamy o swoje bezpieczeństwo.
Wykorzystuj wiedzę o HIV w praktyce. Negocjuj techniki
bezpieczniejszego seksu, używaj prezerwatywy. Nie bój się rozmawiać
o przeszłości seksualnej partnera.
Zrób test na HIV, dowiedz się jaki jest Twój status serologiczny.
W ramach kampanii powstały w 2008 roku cztery kreacje: „Wakacje
marzeń 2099 zł.
HIV gratis.” z myślą o osobach podróżujących turystycznie, „Praca za
granicą 1250 €. HIV gratis.” dla osób wyjeżdżających do pracy,
„Przystanek w podróży 50 zł. HIV gratis.” Dla klientów osób
sprzedających usługi seksualne oraz czwarta – „Wyjazd służbowy.
Dieta 45 €. HIV gratis.” dla podróżujących służbowo.
W 2009 roku kreacje zyskały nowe kolory:
Wszystkie kreacje łączy proste, uniwersalne logo – walizka z
jednoznacznym komunikatem „Wróć bez HIV”. Pojawia się ona na
wszystkich materiałach kampanii, tak jak rozpoznawany już od lat
znak „Nie daj szansy AIDS! Zrób test na HIV”.
Honorowy patronat nad kampanią objął Minister Zdrowia, a także
Główny Inspektor Sanitarny, Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy,
Marszałek Województwa Mazowieckiego i Wojewoda Mazowiecki.
Harmonogram kampanii
Elementy kampanii
Podobnie jak w latach poprzednich, kampania ma charakter
multimedialny.
Wykorzystywane są:
Spot radiowy
Strona www.aids.gov.pl/kampanie/2009/
Bannery internetowe
Gra platformowa (na stronie internetowej kampanii)
Outdoor (billboardy, reklama w metrze)
Plakaty i ulotki
Reklama prasowa
Kalendarze na 2009 i 2010 rok, torba reklamowa, długopis, brelok
„czerwona kokardka”, taśma do bagażu i podróżny przybornik do szycia
(w 2009)
Pakiet edukacyjny z wklejoną prezerwatywą.
Zapraszamy do współpracy!
Informacji na temat kampanii udziela Joanna Głażewska
tel. (22) 331 77 81, mail:
j.glazewska@centrum.aids.gov.pl
|