Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nakłada szereg obowiązków zarówno na gminę, jak i na właścicieli/zarządców nieruchomości.
Obowiązki gminy:
- objęcie właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie gminy systemem gospodarowania odpadami komunalnymi;
- nadzorowanie gospodarowania odpadami komunalnymi, w tym realizację zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości;
- zapewnienie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych;
- prowadzenie działań informacyjnych i edukacyjnych w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi.
Obowiązki właściciela/zarządcy nieruchomości:
- wyposażenie nieruchomości w pojemniki służące do gromadzenia odpadów komunalnych powstałych na terenie nieruchomości;
- zapewnienie i oznaczenie wszystkich pojemników;
- prawidłowa segregacja odpadów;
- utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym pojemników oraz miejsc gromadzenia odpadów;
- przekazywanie odpadów problemowych odbiorcy odpadów komunalnych wskazanemu przez gminę w terminach określonych w harmonogramie odbioru odpadów lub odpadów selektywnie zebranych do Dobrowolnego Punktu Gromadzenia Odpadów na ul. Kościuszki 57;
Warto podkreślić, że musimy zbilansować koszty gospodarowania odpadami a to oznacza,że nie możemy „dokładać” do tego systemu. Jeżeli koszty będą rosnąć zapłacimy wszyscy ponieważ będziemy zmuszeni podwyższyć opłaty za zagospodarowanie odpadów.